معضلات و چالش های عرصه آب، به نحو روزافزونی در بسیاری از نقاط جهان در حال گسترش می باشد و عملا به یکی از اساسی ترین موانع فراروی زندگی بشر و توسعه جوامع، تبدیل شده است. این موضوع، متخصصان، متولیان ملی و نهادهای بین المللی را بر آن داشته است تا راهکارهای نوین و خلاقانه ای را برای مدیریت پایدار این منابع، تعریف و دنبال نمایند.
بستر و زمینه بسیاری از این راهکارها، جلب مشارکت عموم افراد یک جامعه است تا عزمی همگانی برای حل موضوع “بحران آب” فراهم آید. برای تحقق این مشارکت، آگاه سازی و ظرفیت سازی یک ضرورت اساسی است و طرح ملی دانش آموزی نجات آب ((داناب))؛ در پی آن بوده است تا به نحوی نظام مند، گسترده و اصولی به این امر بپردازد.
طرح ملی دانش آموزی نجات آب ((داناب))؛ بر بستری از مطالعات و پژوهش های اجتماعی با تکیه بر حمایت کمیسیون ملی یونسکو در ایران و نظر به لزوم جلب مشارکت پذیری اجتماعی، از سوی وزارت نیرو- شرکت مدیریت منابع آب ایران، در سال ۱۳۸۸در استان خراسان رضوی آغاز و پس از موفقیت در فاز پایلوت در سال ۱۳۸۹، در ۶ استان، به صورت سراسری و ملی و با هماهنگی و یکپارچگی ستادی، تعریف و اجرایی گردید. وزرات آموزش و پروش نیز با استقبال از این طرح، بستر لازم جهت انجام این طرح را فراهم نمود.
مطالعات، برنامه ریزی و نظارت بر اجرای صحیح این طرح بر عهده ایده پرداز و مشاور ملی طرح (مهندسین مشاور آبانگاه) بوده است.
شایان ذکر است، طرح داناب دستاوردهای کمی و کیفی ارزشمندی بدست آورده که بخشی از آن ها عبارتند از:
-تدوین ۹۳۰ هزار قلم آموزشی بومی:
-تعریف و اجرای بیش از ۹۶ میلیون دقیقه کارگاه آموزشی ویژه دانش آموزان و معلمان
-تولید ۹۲ هزار اثر در مسابقات گسترده طرح ذیل ۱۰ رشته هنری، علمی، ادبی در سراسر کشور
–ارتباط و تعامل پویا با وزارت آموزش و پرورش
طرح داناب در زمینه ارتقاء آگاهی و حساسیت، توانست شاخص های مدنظر طرح را به صورت میانگین ۶/۳ درصد در کل کشور، افزایش دهد.
جهت آشنایی بیشتر با این طرح، می توانید فایل خلاصه طرح را دریافت نمایید.